کیست هیداتید
آشنایی با انگل Echinococcus granulosus

تاریخ انتشار : 1398/9/18/ نمایش : 1814 / نظرات : 0

کیست هیداتید
انگلی از کـرم نـواری یا سستـود که ایجـاد کیست هیـداتیـد می نماید انگل Echinococcus granulosus می باشد . میزبان اصلی این انگل سگ و گرگ و میزبان واسط انواع علفخوران می باشد .انسان نیز می تواند به عنوان میزبان تصادفی با خوردن تخم انگل به این کیست مبتلا شود و بیماری جزء بیماریهای مشترک بین انسان و دام می باشد .
سیر تکاملی :
کرم بالغ در روده ی باریک میزبان اصلی زندگی می کند .بدن این انگل بند بند بوده و بند آخر حاوی میلیونها تخم انگل می باشد که با مدفوع سگ دفع شده و سپس همراه با مواد غذایی مثل علوفه ، آب و .... توسط میزبان واسط خورده می شود .تخم انگل در روده میزبان واسط باز شده و جنین 6 قلابی از روده نفوذ کرده و وارد دستگاه گردش خون میزبان واسط می شود و در تمام بدن پخش می شود .بیشترین مکانهای لانه گزینی این انگل در میزبان واسط در ریه ها ، کبد ، کلیه ، مغز و قلب می باشد .
بیماری زایی :
درسگ : این سستودها در سگ بیماریزایی چندانی ندارد و تنها باعث لاغری و سوءتغذیه می شود .
در نشخوارکنندگان : در این حیوانات وجود کیست در اعضاء مختلف به علت بزرگ شدن و ایجاد فشار مکانیکی باعث از بین رفتن عمل عضو می¬شود .اگر در ریه باشد ممکن است کیست باز شده و ایجاد سرفه نماید .این کیست در حیوانات نشخوار کننده ایجاد ضعف و لاغری می نماید .
در انسان : به علت وجود کیست کبد بزرگ می شود و علائمی مانند شکم درد ، کاهش وزن و یرقان را به همراه دارد و اگر در ریه باشد ایجاد اختلال در عملکرد دستگاه تنفسی ، تنگی نفس و سرفه می نماید .
تشخیص در حیوانات :
در گوسفند و بز با آزمایش کبد و ریه ها در کالبد گشایی به صورت عملی کیست هیداتید تشخیص داده می شود .
در انسان با روش های تشخیص ایمنی بیماری تشخیص داده می شود .
درمان :
در انسان تنها راه جراحی و برداشت کیست می باشد .


دکتر امید فرخی

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر